tisdag 12 oktober 2010

Fnitterfitta och härskartekniker.

I går var jag på ett fantastiskt trevligt event som nätverket She Creatives anordnade. Vi lyssnade på Trine Grönlund från ZENTV och fick bekanta oss med det välkända begreppet Duktig Flicka (tagga ner, sluta vara så duktig, våga misslyckas) och det nya begreppet Fnitterfitta (ha kul!). Men kvällens stora behållning var utan tvekan Elaine Bergqvist, retorikexpert. Hon pratade om härskartekniker. Och hon gjorde det extremt bra. Hade kunnat lyssna på henne hela kvällen. Två härskartekniker som fastnade var Projiceringsmetoden och Komplimangmetoden. Första går ut på att när man får kritik vänder man den istället mot den som ger mig kritiken. Komplimangmetoden går ut på att ge komplimanger som är kopplat till en uppgift "Lina du är så fantastiskt bra på att koka kaffe så visst fixar du kaffet till mötet klockan tre!" Och den vet jag med bestämdhet att jag gått på. Vid flertalet tillfällen. Och den har alltid resulterat i övertid.

Det enda som fattades under kvällen var något mer än äpple att tugga på. Jag blir ju bara extremt asocial om jag är hungrig. Men med sig hem fick man i alla fall en liten trevlig goody bag med tidning och vitaminvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar