tisdag 1 november 2011

Lite kvinnor.

Har man sett tv-serien Mad Men har man en ganska tydlig bild av hur reklambranschen har sett ut. Och man kan tänka vilken tur det är att det inte ser ut så längre. För vi dricker ju inte på arbetstid eller röker konstant eller blir konstant nypt i baken. Men sen jag för ca 12 år sedan började jobba så har jag vid otaliga tillfällen stött på orättvisor som enbart baserats på vilket kön jag tillhör. Och alldeles för sällan pratar man om det på en vardaglig handfast nivå. Idag höll min kära kollega och vän, Malin, ett väldigt inspirerande och klokt föredrag på She Creatives (ett nätverk för kreatörer som är kvinnor). Malin berättade om sin fantastiska karriär som Copy, som började i Stockholm, via London och nu Malmö. Men framförallt belyste hon det strukturella beteendet hon tampats med hela vägen. Och hon poängterade hur vilktigt det är att se strukturen och inte tro att det är något fel på ens förmåga.

När Malin var klar anslöt jag på "scen" och vi berättade hur man använder sin kunskap i reklambranschen i en helt annan bransch. Vad som händer när en AD och en Copy bestämmer sig för att starta ett smyckesvarumärke. Och vilken kväll det var! Massa kärlek och fina ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar