lördag 1 juni 2013

Vi är framme!

Vi är i Istanbul! Världens finaste och bästa fototeam. Men det är ju inte för inte vi heter Lite Kalabalik. En protest som började i miljöns tecken har gått över till en revolution. Hela centra Istanbul är ett slagfält och polisen agerar som om det vore krig. Vi tog in på vårt hotell som ligger i ett område på förhållandevis tryggt avstånd. Solen sken, vi firade med vin, somnade en sväng vid poolen och klädde upp oss för en kväll på stan. Men det kom ju helt av sig. Restaurangen jag bokat visade sig ligga mitt i en kravall. Men middag blev det. Vid kanten av Bosphorus. Och lagom mycket spänning. Brandrök, doften av bränt bildäck och sirener i bakgrunden. Jag säger heja revolutionen och alla turkar som protesrear med risk för sina liv. Känner mig lite smått som en hycklare som trippar iväg i mina klackar till hotellet och konstaterar att det var ju tur att kravallerna inte är här.

Malin och Mia ler lite tveksamt. Bakom mig i bild tutas det och hurras från hundratals turkar som firar att polisen dragit sig tillbaka.

1 kommentar: